Hoe meer je beweegt, hoe minder je betaalt


smartwatch

De nieuwste golf van technologische snufjes die de consument overspoelt zijn toestelletjes die je activiteitsniveau meten: wearables. Fitbit, Jawbone of ook Apple Watch: allemaal hebben ze hetzelfde doel. Ze monitoren je gedrag, je fysieke inspanningen, in sommige gevallen ook je slaappatroon. En je kan via je smartphone constant je eten in het oog houden, en dus je geschatte calorie-inname.

In ruil leveren de toestellen je inzicht in jezelf: hoe gezond ben je, wat moet je doen om dat te verbeteren? Maar wat voor de consument individueel geldt, geldt voor bedrijven ook: die data zijn super interessant. Verzekeraars zijn daar volop mee bezig.

Opvallend nieuws dus in De Tijd dat verzekeraar Nationale Nederlanden België gaat experimenteren met die data. Op zich is het niet veel meer dan een marketingstunt: via een wedstrijd gaan ze 500 smartwatches uitdelen. Met duidelijke targets: de deelnemers moeten acht weken lang gemiddeld 7.500 stappen zetten, en die smartwatches kunnen dat uiteraard lekker in het oog houden.

Maar Nationale Nederlanden draait niet rond de pot: “Het moet ons toelaten de mogelijkheid van een nieuw tariefmodel te onderzoeken, waarbij rekening wordt gehouden met de gezondheid van de verzekerde”. En heel simpel dus: als je meer stappen per dag zet, daalt je premie en betaal je minder aan je verzekering.

(Bron: Newsmonkey)